Provincie Gelderland gaat N322 ombouwen tot snelweg

31 apr 2015, 23:20 Nieuws
20150315 104941
Redactie Druten

De kersvers benoemde Provinciale Staten van de provincie Gelderland wil de Maas en Waalweg (N322) tussen Druten en knooppunt Ewijk zo snel mogelijk ombouwen tot snelweg of op zijn minst een weg met twee keer twee rijstroken. De werkzaamheden moeten nog dit najaar beginnen.

Toen de Maas en Waalweg in 1971 werd aangelegd, was het de bedoeling, dat deze als snelweg werd aangelegd en nabij Beneden-Leeuwen zou aansluiten op de snelweg tussen Eindhoven en Tiel. De Prins Willem-Alexanderbrug is de brug die daarvoor werd aangelegd. De weg van Eindhoven naar Oss werd niet aangelegd. De brug bij Megen werd ook niet gebouwd. De kosten van de brug tussen Beneden-Leeuwen en Echteld moesten worden terugverdiend, zodoende werd deze brug een tolbrug. De geplande snelweg tussen Knooppunt Ewijk en Beneden-Leeuwen werd ook geannuleerd. In plaats daarvan werd de weg enkelbaans aangelegd, met een rijstrook iedere richting. De weg hield nabij Druten ineens op en sloot aan op de Noord-Zuidweg.

Dat de Maas en Waalweg wel gepland was als een weg met twee keer twee rijstroken is momenteel nog steeds te zien. De viaducten zijn veel breder dan de weg en de bermen zijn aan de noordkant van de weg ook extra breed. De gekozen Provinciale Staten van Gelderland wil de weg nu upgraden tot een weg met twee keer twee rijstroken. Een woordvoerder zegt: "We hoeven alleen maar de tweede rijbaan aan te leggen, een midden geleiderail en alles is gereed."

Geen problemen met milieugroeperingen

Er is ook al gesproken met verschillende milieugroeperingen, waaronder Greenfiets, Vogelland Tweestromenland en de Milieuschool Afdeling Gelderland. Zij zagen geen problemen, omdat in het plan van de wegverbreding het opheffen van de Texaco-benzinestation is inbegrepen. Willem van Oordvoerder van de Milieuschool reageert: "Als er minder wagens daar gaan tanken, wordt er ook minder brandstof gemorst. Er komen dan minder schadelijke stoffen in de grond en zo compenseren we elkaar."

De noodzaak van de snelweg is er niet echt. Er staan geen files en het is ook niet de verwachting, dat ineens veel meer mensen in het Land van Maas en Waal komen te wonen. Maar dat vindt Van Oordvoerder geen probleem. "Het was de wens van de toenmalige politici, maar door verschillende oorzaken is het er nooit van gekomen. Laten we in het kader van werkverschaffing dit project weer omarmen. En zo kunnen we dingen doen, waar we goed in zijn, geldverspillen."

De werkzaamheden moeten nog dit najaar beginnen en moeten volgend jaar lente afgerond zijn.