ANWB enquête: zorgen over verblinding door felle autolampen

06 jan , 14:41 Nieuws
light 1929878 1280 677bcef3992d9
Pixabay

De ANWB ontvangt de afgelopen jaren steeds meer klachten over verblindende autoverlichting. Door de opkomst van krachtige xenon- en ledlampen is het zicht voor bestuurders verbeterd, maar andere weggebruikers ervaren juist vaker hinder. Om meer inzicht te krijgen in de omvang van het probleem, voert de ANWB samen met haar internationale zusterorganisaties een enquête uit. De uitkomsten hiervan worden gedeeld met de Europese Commissie.

Verblinding door moderne verlichting

De technologie van autoverlichting heeft in de afgelopen vijftien jaar een grote ontwikkeling doorgemaakt. Xenon- en ledverlichting zorgen voor beter zicht, maar leveren ook overlast op voor tegenliggers en andere verkeersdeelnemers. Uit eerder ANWB-onderzoek onder ruim 13.000 weggebruikers blijkt dat 78 procent regelmatig of zelfs altijd verblind wordt door felle autolampen. Vooral grootlicht (76 procent), dimlicht (65 procent) en zelfs fietsverlichting (39 procent) worden als storend ervaren. Meer dan 20 procent noemt de verblinding zelfs ‘ondraaglijk’, terwijl 71 procent het ‘storend’ vindt. Het probleem treft zowel jonge als oudere verkeersdeelnemers.

Gevaarlijke situaties door verblinding

Verblindende verlichting leidt tot gevaarlijke situaties op de weg. Veel bestuurders kijken weg (72 procent), knijpen met de ogen (60 procent) of blijven recht in de lichtbron kijken (10 procent). Dit vermindert het zicht op de weg aanzienlijk. Bovendien zijn andere verkeersdeelnemers, zoals fietsers of voetgangers, minder goed zichtbaar. Brits onderzoek wijst uit dat het tot negen seconden kan duren voordat ogen volledig herstellen van verblinding. Bij een snelheid van 30 kilometer per uur betekent dat 75 meter afgelegde afstand, terwijl dit bij 100 kilometer per uur kan oplopen tot wel 250 meter.

Oorzaken en oplossingen

De voornaamste oorzaak van verblinding is de felheid van moderne ledlampen. Door de kleine lichtbronnen wordt het licht direct op de weg geprojecteerd in plaats van via spiegelreflectie verspreid. De ANWB is al langer in gesprek met autofabrikanten om de lichtbundels beter af te stemmen. Nu wordt ook de Europese Commissie betrokken om regelgeving en technische standaarden aan te passen.

Met de enquête hopen de ANWB en haar zusterorganisaties concrete data te verzamelen om samen met beleidsmakers en autofabrikanten te werken aan veiliger autoverlichting.