Op woensdag 5 oktober opent wethouder Gérard de Wildt de nieuwe schoolbibliotheek op IKC De Appelhof. De nieuwe schoolbibliotheek is een gezamenlijk project van IKC De Appelhof, Pax Christi College, Openbare Bibliotheek Rivierenland, KION Kinderopvang en gemeente Druten. De opening valt samen met de aftrap van de Kinderboekenweek 2022.
Voor de nieuwe schoolbibliotheek kwamen de basisschoolleerlingen zelf met ideeën. De leerlingen van het Pax Christi College hebben die ideeën omgezet in een concreet ontwerp. Zij zijn betrokken bij het hele bouwproces. Van het inmeten van de ruimten tot het maken van de boekenkasten en de inrichting van de ruimten op de basisschool zelf. Bij het bouwen van de nieuwe schoolbibliotheek is gebruik gemaakt van duurzame materialen. De bibliotheek ondersteunde dit project met kennis over een goede en aantrekkelijke presentatie en de samenstelling van de boekencollectie.
Paul Loermans, rector Pax Christi College: "Wat een mooi project! Dit project past helemaal in onze schoolvisie Ondernemend leren. De schoolbibliotheek van De Appelhof heeft er mooie boekenkasten bij en de leerlingen van het Pax Christi College zijn een leerervaring van ontwerpen tot maken rijker. Complimenten aan onze leerlingen en iedereen die hieraan meegeholpen heeft."
Steeds minder kinderen vinden lezen leuk. Ze gaan daarom minder vaak lezen. Dit leidt ertoe dat de leesvaardigheid van kinderen afneemt. In Druten willen de partijen die hebben bijgedragen aan dit project deze negatieve trend omkeren. Dat begint met een goede boekencollectie en een fijne plek om te lezen. Om te stimuleren dat kinderen ook in hun vrije tijd meer gaan lezen, kunnen de leerlingen van IKC De Appelhof straks ook de boeken lenen en mee naar huis nemen. Ze willen daarmee het lezen thuis versterken. Niet alle kinderen hebben boeken thuis. Ook gaan niet alle ouders met hun kinderen naar de Openbare Bibliotheek.
Gérard de Wildt, wethouder onderwijs: “We moeten voorkomen dat jongeren het onderwijs verlaten en niet goed kunnen lezen. De persoonlijke en maatschappelijke gevolgen van laaggeletterdheid zijn groot. Daarom is het voorkomen ervan ook een opdracht voor ons samen. En dat begint al op jonge leeftijd van kinderen, met voorlezen en vooral met veel leesplezier.”
De basisschool heeft inmiddels getrainde leescoördinatoren en gaat aan de slag met verschillende leesbevorderingsactiviteiten. Gemotiveerde leerkrachten zorgen voor gemotiveerde leerlingen (en hun ouders). De school blijft hiervoor samenwerken met de Openbare Bibliotheek. Vanaf het begin van dit project waren op IKC De Appelhof de eerste positieve veranderingen al merkbaar.
Marja Derks, directeur IKC De Appelhof: “Al snel zagen we door inzet van allerlei (voor)leesbevorderingsactiviteiten een positieve verandering in het leesgedrag. Zo heeft ook het zelf ontwerpen van een aantrekkelijke bibliotheek én het presenteren aan alle partners van die ‘droombieb’ zéér motiverend gewerkt. We kijken uit naar het eindresultaat. Wij zijn onze leerkrachten én leerlingen, maar zeker ook de vakmensen, de jonge uitvoerders en hun leraren, zeer dankbaar. We bedanken alle partners voor dit mooie project. Ik hoop dat onze gemotiveerdheid anderen inspireert. The world belongs to those who read, ofwel, zij die lezen, hebben de wereld”.